Czym może grozić nadmierna pronacja stopy?

29 września 2018

Pronacja wystepuje podczas przetaczania stopy i jest to naturalny element amortyzacji. Upraszczając jest to ruch stopy "do wewnątrz". Problem pojawia się w przypadku, gdy jest ona nadmierna lub gdy występuje w fazie chodu, w której stopa powinna znajdować się w supinacji. 👣

Jakie moga być konsekwencje nadmiernej pronacji?

- może powodować rotację wewnętrzną kończyny dolnej, co może skutkować nieprawidłową pracą kolan ➡ zaburzenia w stawie rzepkowo -udowym, kolano skoczka bądź zwiększone napięcie w obrębie pasma biodrowo-piszczelowego

- może pogłębiać lordozę lędźwiową ➡ ból pleców

- zwiększa siły reakcji podłoża działające na przyśrodkową część stopy ➡ paluch koślawy, ból trzeszczek, metatarsalgia mortona, narastanie modzeli i odcisków

- powoduje nadmierne rozciągnięcie i przeciążanie rozściegna podeszwowego ➡ zapalenie rozścięgna lub ostroga piętowa

- w stopie nadmiernie pronującej dochodzi do nierównomiernego obciążenia i rozkładu sił oraz braku stabilności ➡ złamania przeciążeniowe.

Uprawiasz sport❓ Jesteś początkującym biegaczem❓ Masz pracę stojącą❓ Dokucza Ci paluch koślawy, bóle łydek, bóle stóp, kolan, kręgosłupa❓ Nieustannie robią Ci się odciski❓ Zbadaj swoje stopy i postawę ciała i znajdź przyczynę❗ 😉